Handelsvilkår

Nøl ikke med å kontakte oss på hei@hi-baby.no dersom du har spørsmål. Vi løser alltid sakene med deg og behandler alltid dine personopplysninger med omtanke.

Sist oppdatert juni 2022.

Jeg vil shoppe, jeg!

Sammenleggbart innhold

1. Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.


Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. 

For en ytterligere forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.

2. Om HIBABY AS og partene

Selger er HIBABY AS, hei@hi-baby.no, org 928 832 651  og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

HIBABY er en nettbutikk og forbrukertjeneste hvor du som kjøper kan kjøpe en babypakke ved et enkeltkjøp eller tilegne deg abonnement hver måned. Vi pakker klær, tilbehør, leke og pleieprodukter håndplukket til din baby fra 0-36 måneder.

3. Avtalen & avtaleinngåelse

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår.

Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

4. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.


Alle prisene i nettbutikken er oppgitt i NOK inkl mva.

5. Betaling

Hos oss kan du betale både med Vipps, kort via Stripe eller straks via Klarna Checkout. Raskt, trygt og enkelt. Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Vi bruker Klarna som leverandøren av kassen vår. Dette innebærer at vi kan overføre dine personopplysninger i form av kontakt- og ordredetaljer til Klarna når siden med kassen er lastet opp, for at Klarna skal håndtere ditt kjøp. Dine overførte personopplysninger blir behandlet i tråd med Klarnas egen personvernerklæring.”

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.


Tilegner du deg et abonnement, inngår du en avtale om faste betalinger. Du kan når som helst si opp denne avtalen. Betalingen vil da foregå samme dag du bestiller for den første måneden, deretter samme dag på påfølgende måneder. Ønsker du å endre dato for betaling og levering av månedsboksen, kan du kontakte oss eller redigere dette selv under “min side”.

6. Levering og risiko for varen

Vi har fraktavtale med ByPost, og leverer igjennom dem med PostNord og Bring. ByPost henter pakker hver tirsdag og torsdag. Vi benytter oss også av Helt Hjem og har samlevering med Oda.

Velger du “Hjemlevering med Oda“ som leveringsmåte hos oss får du pakken levert sammen med din neste Oda-bestilling, uten ekstra kostnad. Sånn fungerer det:

1. Velg “»samlevering med Oda" i utsjekk når du handler her hos hi-baby.no

2. Oda gir deg beskjed når de har mottatt pakken din

3. Bestill dagligvaren din på ODA. Her velger du ønsket tidspunkt for levering.

4. Sånn! Nå får du pakken og dagligvarene dine levert samtidig på døra.

5. Allerede en bestilling hos Oda? Da behøver du ikke gjøre noe annet enn å velge Oda som leveringsmetode hos oss. Forutsetter at Oda rekker å motta pakken før Odabestillingen sendes.

6. Rekker du ikke bestille dagligvare likevel? Det går bra! Det koster deg bare litt ekstra å få den levert, kr 69 som betales via SMS.

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

7. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.


Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.


Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).


Angrefristen begynner å løpe:

Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

8. Frakt

HIBABY AS benytter Shipmondo som har avtaler med PostNord, Bring og Helt Hjem som fraktleverandør. Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelseheve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

9. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. 

Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

10. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske  utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18  år.

11. Garanti (100% Fornøydgaranti)

En av fordelene ved å løpende abonnere på vår babypakke er at vi tilbyr 100% fornøydgaranti til våre abonnementskunder. Det innebærer at uansett hva det måtte være med innholdet som kommer overraskende hver måned, er gratis å returnere, så lenge kunde gir beskjed til selger innen rimelig tid og at varen(e) er i samme stand som da den ble mottatt.

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

12. Person- opplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger.

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen.

Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

13. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  600.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

14. Min side

Du kan tilpasse medlemskapet ditt helt selv på HIBABY sin hjemmeside under “MIN SIDE”.

Du kan blant annet pause eller si opp medlemskapet, se leveringsstatus, endre nyhetsbrevpåmeldinger, endre adresse, størrelse, antall barn og mye mer.

Du finner “MIN SIDE” øverst eller nederst i menyfeltet. Første gang du logger på MIN SIDE så må du lage eget passord. Den mailen du bruker blir den samme mailen som du benytter ved bestilling. Du får automatisk en egen “MIN SIDE” når du bestiller HIBABY. 

15. Øvrig retur

Du kan alltids returnere produktene dine innen 30 dager, så lenge produktene du mottok er i lik stand som da du mottok de. Retur må dekkes selv av kunde, med mindre det er en feil fra vår side. Gratis retur for medlemmer.

Returadresse til:
HIBABY AS
Engene 44
3015 Drammen

Er du medlem, så kontakt oss med retur på skjemaet her, så kontakter vi deg snarest.

PASSER IKKE STØRRELSEN?

I babypakkene sender vi alltid en størrelse større, slik at vi skal være sikre på at den kan brukes snart. Vil du derimot ha en mindre, eller er den altfor liten, så ordner vi naturligvis en ny størrelse til dere. Vi sender den i deres neste HIBABY.

VAR DET ET PRODUKT DU ER MISFORNØYD MED ELLER SOM IKKE PASSER DERES SITUASJON? 

Da beklager vi dette veldig. Det er viktig for oss at alle produktene dere mottar er passet til dere. Vi sender dere et gratis produkt i neste omgang. Legg frem det andre produktet når neste hibaby blir levert så tar vi den med hjem til oss igjen. 

VIL DU IKKE LENGER HA DIN HIBABY?

Du har alltid 14 dagers returrett fra den dagen du mottar HIBABYpakken – det er alltid lov å ombestemme seg. Så lenge alle produkter er i samme tilstand som du mottar pakken, kan du alltid returnere pakken tillbake. Det vil si at alle lapper og emballasje er på produktene og produktene er på plass. Bestemmer du deg for å ikke beholde HIBABY’en din så betaler du frakt tilbake til oss. 

Gjelder det oppsigelse av abonnement, så kan du gjøre dette under “Min side”. 

Kontakt oss for retur, så sørger vi for at din HIBABY blir plukket opp hjemme hos deg. 

16. Dropshippingvarer

Enkelte produkter er under dropshippingavtale med Zendrop. Ved kjøp av disse produktene sendes produktene direkte fra leverandøren/produsent. Produktene kommer altså ikke i HiBaby- emballasje eller fra HiBaby lager. Retur på disse produktene behandles individuelt igjennom oss men på leverandørens vilkår.